Visuele screening en trajectbegeleiding

Heeft uw kind moeite met leren, lezen, schrijven en/of de concentratie? Dan kan een onderliggend probleem de oorzaak zijn.

Kijken doe je met je ogen en zien doe je met je hersenen. De ogen vangen lichtprikkels op om te kijken en seinen deze prikkels door naar de hersenen. Deze visuele informatie moet door de hersenen worden geïnterpreteerd en begrepen. Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie. Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren. Kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben!

Wanneer de ogen niet goed met elkaar samenwerken, kan een kind last hebben van:

  • Branderige ogen, vaak wrijven in ogen
  • Nekklachten
  • Een traag leestempo
  • ‘dansende’ letters
  • Een te korte werkafstand (neus in het boek)
  • Hoofdpijn, vooral ‘boven’ of ‘achter’ de ogen
  • Een moeizame schrijfmotoriek (niet netjes op of tussen lijnen kunnen schrijven)
  • Regels die naar beneden zakken of uitwaaieren
  • Vermoeidheidsverschijnselen na het lezen
  • Lezen niet leuk vinden! 

Bij een visuele screening wordt gekeken of de ogen wel goed samenwerken. Dit onderzoek gebeurt met o.a. een bioptor. Om teksten goed te kunnen lezen is een goede samenwerking van de ogen noodzakelijk. Verloopt deze samenwerking niet soepel en is eraan leiding voor een grondig onderzoek, dan verwijs ik naar een functioneel optometrist; hij/zij is Zij is een specialist in functionele oogzorg. Het traject van de training van de ogen kan vervolgens weer bij mij gevolgd worden.