Over Ina

Ik ben Ina Spijkerman-Fledderus en sinds 2016 eigenaar van Spelend(er)wijs met Ina.

In 1994, als ik klaar ben met mijn opleiding HSAO –SPH ga ik al vrij snel gaan werken in de forensische psychiatrie. Na 6 jaar op een gesloten afdeling gewerkt te hebben word ik vrijetijdscoördinator.  Spelen heeft altijd al in mijn lijf en in mijn bloed gezeten en dat kan ik hier steeds meer ontwikkelen.

Eerst twee jaar Creatieve Therapie Drama gestudeerd en daarnaast onderzoek gedaan naar delictgedrag in relatie tot het hebben van vrije tijd. Vrije tijd is tijd waar veel mensen geen invulling aan weten te geven doordat ze als kind niet hebben geleerd om te spelen; niet geleerd om samen te spelen, te delen, ruzie te maken en dit weer op te lossen; niet in contact te zijn met jezelf en dus ook niet met anderen…

Dit brengt mij er toe om met volwassenen te gaan spelen. Van spelen kan je leren en door spelen leer je wie je bent en kan je je eigen verhaal vertellen.

Maar dan gaat het werken in een strakke organisatie met haar eigen wetmatigheden me belemmeren en ga ik op zoek naar vrijheid, zelf mijn weg zoeken en doen wat ik leuk vind!  Via wat omzwervingen kom ik in contact met Anneke Groot; de grondlegster van CSL; contactgericht spelen en leren. Spelen en leren vanuit contact als basis en jij zelf als je beste instrument.

In 2016 stop ik met werken in een organisatie en start ik mijn eigen bedrijf; spelen is wat ik wil doen! Werken met kinderen en jongeren en later ook weer met volwassenen met ieder hun eigen verhaal, hun eigen uitdagingen!

In de loop van 2017 volg ik een opleiding tot SI consulente en krijgt het spelen weer een nieuwe impuls. Kinderen onderzoeken en testen door met ze te spelen en zo meer zicht te krijgen op hun prikkelverwerking.  Heel bijzonder om te ervaren hoe deze kinderen hierdoor meer en meer de baas worden over hun eigen lijf en leven.

Eind 2018 besluit ik om de opleiding Sherborne Bewegingspedagogiek en Samenspel te gaan volgen en door het volgen van de opleiding Rythmic Movement Training international heb ik me meer verdiept  in reflexintegratie.  Al deze kennis mag ik inzetten in het spelen met mensen; samen zoeken, ontdekken en ervaren waar je geest, je ziel en je lichaam zich met elkaar verbinden.

Door steeds nieuwe kennis op te doen en te luisteren naar jullie verhaal kan ik doelgericht aan het werk met u en/of uw kind. Ik benader een  hulpvraag graag vanuit verschillende methodes en technieken en doe dan wat ik het liefste doe; leren door te spelen en door het spelen leren!

Gevolgde (relevante) opleidingen, cursussen en workshops:

  • RMTi Making connections en face the fear (2022)
  • The Essential Tool (2021)
  • Movement based learning (2021)
  • Rythmic Movement TrainingenInternational level 1, 2 en 3 (2020)
  • Sherborne Bewegingspedagogiek en Sherborne Samenspel (2019)
  • Motor Observation test (2017)
  • Sensorische informatieverwerking; opleiding gericht op paramedici werkzaam met kinderen en volwassenen (met een verstandelijke beperking) ( Esta-SI 2016-2017)
  • Growing Minds (Steven Wertz; Growing Minds support 2014)
  • Contact gericht spelen en leren module 1 en 2 ( St. Horison 2012-2013)
  • Begeleiding van volwassenen met ASS (Leo Kannerhuis 2008)
  • Psychopathologie (1997)
  • Gedragstherapie en cognitieve gedragstherapie (RINO noord 1997-1998)
Ik ben aangesloten bij het Kwaliteitsregister Jeugd en lid van BPSW, de beroepsvereniging van professionals in sociaal werk.
Logo SKJ Kwaliteitsregister JeugdLogo BPSW. Beroepsvereniging van professioneel in sociaal werk.